Het vergelijken van verschillende content management systemen is een tijdrovende bezigheid. Vooral als je niet goed bekend bent met de mogelijkheden en de nieuwste trends en oplossingen. Waar moet je op letten? Wat zijn gangbare prijzen?
Geplaatst op 08 maart 2011
Het vergelijken van verschillende content management systemen is een tijdrovende bezigheid. Vooral als je niet goed bekend bent met de mogelijkheden en de nieuwste trends en oplossingen. Waar moet je op letten? Wat zijn gangbare prijzen?
Bij het maken van deze keuze is het op de eerste plaats belangrijk om te bedenken wat je precies wilt bereiken met je website en hoe je het CMS wilt gaan gebruiken. Dit kun je bepalen aan de hand van een aantal vragen.
Veel van deze vragen en antwoorden zijn aan elkaar verbonden. Wil je bijvoorbeeld niet veel tijd kwijt zijn aan het beheren van de content en ben je niet zo goed in de Engelse taal? In dat geval is het belangrijk dat je een Nederlandstalig CMS kiest dat zeer gebruiksvriendelijk is.
Heb je weinig verstand van webdevelopment? Dan kun je beter niet proberen om zelf een website met een open-source CMS te bouwen. Het resultaat ziet er dan al snel onprofessioneel uit, terwijl je er veel tijd aan kwijt bent. Bespaar deze tijd liever om te zoeken naar een website met CMS die klaar-voor-gebruik wordt geleverd, het liefst met een professionele helpdesk. Hier zul je nog jaren plezier van hebben.
Vindt je het belangrijk dat je website goed gevonden wordt door zoekmachines (bijvoorbeeld Google)? Kies dan een CMS dat hier goede mogelijkheden voor biedt en zelf ook goede zoekmachine-resultaten heeft bereikt.
De goedkoopste optie is natuurlijk een open-source CMS, maar dit is alleen voordelig wanneer je zelf genoeg verstand van webdevelopment heb om hiermee een website te bouwen. Als je dit door een webdesignbureau laat doen, betaal je alsnog de kosten voor het ontwerp van de template, de bouw en niet te vergeten het doorvoeren van alle updates.
Een uitgebreid CMS met customer relationship management en verschillende gekoppelde bedrijfswebsites is voor kleine bedrijven vaak over-the-top. En niet alleen qua mogelijkheden, maar vooral qua budget. Want voordat je als gemiddeld bedrijf € 50.000 tot € 100.000 hebt terugverdiend aan een website, mag je nog wel even doorploeteren. Zelfs 10% van dat bedrag is voor een klein bedrijf al een hele investering.
Gelukkig zijn er content management systemen die in de lage prijsklasse vallen (rond de € 5.000) en toch veel mogelijkheden bieden. En daarnaast bieden ze vaak een goede service en vrijblijvend advies.
Tip 1: kies een CMS waarvan de mogelijkheden goed aansluiten bij je wensen
Tip 2: Kies een CMS dat modulair is opgebouwd, zodat je niet betaald voor overbodige opties
Tip 3: kies een CMS dat is gebouwd door een professioneel bedrijf met meerdere jaren ervaring
Tip 4: vraag eerst om een demo, eventueel met een persoonlijke advies over de mogelijkheden
Tip 5: als je iets doet, doe het dan meteen goed
Je kunt beter iets meer investeren in een professionele website met CMS waarmee je jaren verder kunt, dan een goedkope website laten maken waar je veel tijd aan kwijt bent en waarvan het resultaat alsnog tegenvalt.
Vindt je het lastig om een goede keuze te maken? Vraag gratis advies aan.
Het volgende object kan niet worden gevonden: 'openx_banner_view'